A Mátrix - egy cyberpunk példázat?

I. Bevezetés

Matrix1

A Mátrix (The Matrix) a Warner Brothers filmje 1999 áprilisában jelent meg az USA-ban, a Watchowski testvérek - Larry és Andy - rendezték. Főszereplői többek között Keeanu Reeves és Laurence Fishbourne.

(A cselekményt összefoglaló bekezdés)
Az emberiség megalkotja a Mesterséges Intelligenciát (M.I.), amely pedig létrehozza a "gépek faját", amely egy nagy háborúban legyőzi az emberiséget. Mivel a nukleáris tél elsötétíti az eget, a gépeknek szükséges a napenergia pótlása. A gépek módot találnak a hőenergia és a bioelektromosság kinyerésére az emberi testből, de a folyamat idejére az emberiséget fogságban kell tartaniuk. Ezért a gépek kiépítik a hatalmas "energia ültetvények" börtön-burok rendszerét, ahol az emberek élethosszig tartó kómában lebegnek, miközben az agyuk egy hatalmas virtuális valósághoz van csatlakoztatva, melyet Mátrixnak neveznek el. A Mátrix az 1999. évi föld szimulációja, ahol az emberek az ő illuzórikus életüket élik, megfeledkezve valódi, fogoly állapotukról. A gépeknek "érzékelő programjai" vannak, melyeket "ügynök"-nek hívnak, akik a Mátrix-szimulációban járőröznek, gondoskodva a szellemi börtön sima működéséről. Neo a főhős, egy ember a Mátrixban, aki érzi, hogy valami baj van a létével. Szabadult emberek egy maroknyi csoportja a Mátrixon kivülről leválasztja Neo-t a Mátrix-szimulációról, majd fizikailag is kimenti a gépi "energia-ültetvényről". Hajójukon kiképzik Neo-t, hogy legyőzze a Mátrix törvényeit. Ezután Neo-nak a fején lévő csatlakozó által vissza kell kapcsolódnia a Mátrix szimulált világába, hogy más embereket is megmentsen, és harcoljon a virtuális ügynökökkel. Neo felülkerekedik a Mátrix-világon, a film végén elpusztít egy ügynököt, és - hátrahagyva minket, hogy találgassuk a továbbiakat - felemelkedik a szimulált égbe.

A felszínen A Mátrix egy csilivili, gondolkodó embereknek való akció sci-fi, feldobva nagy költségvetésű speciális effektekkel, technikával és némi cyberkultúrás befolyással. De a Mátrix nagyrészt feltevések háttereként lett sikeres. A film lüktet a vallási és filozófiai nüanszoktól, provokatív nevektől, kulturális fejtegetésektől, számtalan metaforától - mentális játszóteret kínálva ezáltal a figyelmes nézőnek. Egyszerűen szólva úgy tűnik, hogy kis erőfeszítéssel bárki bármit kihozhat ebből a sokarcú filmből. És egy gondolkodó ember számára vidám dolog, hogy ez az egyik ok, amiért a film gyorsan tekintélyes rajongóbázisra tett szert.

Vajon a Mátrix egy fejtegetés az "ember a technológiával szemben" témában? Vagy a "valóság az illúzióval szemben" témában? Neo egy anarchista? Vagy az Antikrisztus? Vagy Krisztus? Neo egy nihilista lázadó? Vagy egy keresztény példázat? A Mátrix keleti filozófiát használ? Mindezen kérdésekre a válasz: Igen, attól függően, hogyan nézed a filmet!

Felvillantunk néhányat a film nézésének lehetőségeiből, aztán részletesen elemezzük a Mátrix két nagyon érdekes jelképrendszerét: Neo, mint elveszett személy, aki az igazságot keresi; és Neo mint messiási figura. Ahogy DuJour mondta: "Gyere! Mókás lesz, ígérem!"

<<< Vissza a tartalomjegyzékhez Tovább >>>
(cc) Fordította: Barna Zoltán, 2002. július; "Ingyen kaptátok, ingyen adjátok" (Mt 10:8 b)